E-księgowość

Login:

Hasło:

Zaloguj

Archiwum aktualności

Ważne Najem krótkoterminowy części domu - czy trzeba zakładać firmę 25-10-2018

Osoba, która wynajmuje część domu na krótkie okresy, nie musi zakładać firmy.

Czy najem krótkoterminowy jest działalnością gospodarczą? Fiskus różnie do tego podchodzi. Ostatnia interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest jednak korzystna dla wynajmujących.

Osoba, która wynajmuje część domu na krótkie okresy, nie musi zakładać firmy.

Czy najem krótkoterminowy jest działalnością gospodarczą? Fiskus różnie do tego podchodzi. Ostatnia interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest jednak korzystna dla wynajmujących.

Wystąpił o nią właściciel domu jednorodzinnego. Wraz z synem mieszka na piętrze, natomiast parter wynajmuje. Robi to za pośrednictwem portalu internetowego, który zawiera umowy z najemcami.

Właściciel podkreśla, że najem jest krótkotrwały, zazwyczaj umowy dotyczą jednej, dwóch nocy. Nieruchomość nie jest wynajmowana na stałe, wszystko zależy od potrzeb klientów. Przychody z tego tytułu nie są głównym źródłem utrzymania właściciela.

Czy to, co robi, jest działalnością gospodarczą? Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o PIT to zorganizowane i ciągłe czynności podejmowane w celach zarobkowych.

Te kryteria decydują o kwalifikacji najmu. Zdaniem fiskusa z okoliczności opisanej sprawy wynika, że wykonywane przez właściciela czynności nie są działalnością gospodarczą. Oznacza to, że ma on do wyboru dwie formy rozliczenia: prosty ryczałt płacony od przychodu albo podatek według skali liczony od dochodu (interpretacja nr  0115-KDIT3.4011.366.2018.1.AK).

Skarbówka nie zawsze jednak zgadzała się na ryczałtowe rozliczenie osób, które wynajmują lokale na krótki okres.

Pokazuje to przykładowo sprawa właściciela mieszkania, które przez wakacje jest udostępniane turystom. Wcześniej było wynajęte na dłuższy czas, tak też miało być po wakacjach.

Zdaniem fiskusa właściciel musi się rozliczać jak przedsiębiorca (czyli bez prawa do ryczałtu). Wynajem na krótkie pobyty (taki jak w wakacje) jest bowiem działalnością gospodarczą (interpretacja nr 0461-ITPB1. 4511.897.2016.1.AK).

Warto też wspomnieć o wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, w którym podkreślono, że jeśli właściciel wynajmowanego na krótkie okresy mieszkania nie zapewnia gościom dodatkowych świadczeń takich jak w hotelach, nie można uznać najmu za działalność gospodarczą (sygn. I SA/Kr 151/17).

Źródło: https://www.rp.pl/Nieruchomosci/310199985-Najem-krotkoterminowy-czesci-domu---czy-trzeba-zakladac-firme.html

czytaj dalej

Ważne Sejmowi prawnicy krytykują Ministerstwo Finansów 25-10-2018

Biuro Analiz Sejmowych wylało kubeł zimnej wody na rządowy pakiet zmian w ustawach podatkowych. Posłów to nie wzrusza.

Uderzenie w inwestycyjną atrakcyjność Polski, formułowanie nakazu płacenia możliwie najwyższych podatków, likwidacja ochronnej roli indywidualnych interpretacji podatkowych, łamanie konstytucyjnej zasady zakazu działania prawa wstecz, zbytni pośpiech we wdrażaniuskomplikowanych zmian — to tylko niektóre zarzuty prof. Henryka Dzwonkowskiego z Biura Analiz Sejmowych (BAS), pod adresem rządowych projektów zmian w ustawach o podatkach dochodowych (CIT, PIT) oraz ordynacji podatkowej.

Biuro Analiz Sejmowych wylało kubeł zimnej wody na rządowy pakiet zmian w ustawach podatkowych. Posłów to nie wzrusza.

Uderzenie w inwestycyjną atrakcyjność Polski, formułowanie nakazu płacenia możliwie najwyższych podatków, likwidacja ochronnej roli indywidualnych interpretacji podatkowych, łamanie konstytucyjnej zasady zakazu działania prawa wstecz, zbytni pośpiech we wdrażaniuskomplikowanych zmian — to tylko niektóre zarzuty prof. Henryka Dzwonkowskiego z Biura Analiz Sejmowych (BAS), pod adresem rządowych projektów zmian w ustawach o podatkach dochodowych (CIT, PIT) oraz ordynacji podatkowej.

Podczas posiedzenia sejmowej komisji finansów, mimo apeli ekspertów o opamiętanie, posłowie przepchnęli pakiet dalej praktycznie bez zmian.


Nic do poprawiania

Przed posiedzeniem komisji finansów posłowie otrzymali krytyczną opinię prof. Henryka Dzwonkowskiego. Krytyczne opinie prawników Sejmu i Senatu wobec projektów ustaw, które wyszły z rządu, nie zrobiły jednak na głosujących wrażenia.

— Owszem, dyskusja o tych kilku projektach była wielogodzinna,ale praktycznie nic z niej nie wynikło. Nie pojawiły się żadne istotne poprawki. Przegłosowano jedynie drobne zmiany, nieingerujące w merytorykę projektów — mówi Paweł Mazurkiewicz, ekspert podatkowy Konfederacji Lewiatan.

Ani przedstawiciele PiS, ani opozycji nie zgłosili żadnych ważnych poprawek broniących podatników. A mieli pole do popisu. Henryk Dzwonkowski podkreślił, że pakiet służy głównie dalszemu uszczelnianiu systemu podatkowego, „znaczna część zaproponowanych regulacji budzi jednak bardzo istotne zastrzeżenia”. W pisemnej opinii ostrzegł, że exit tax (czyli podatek od wyprowadzki z Polski), choć może ograniczyć nieopodatkowane wyprowadzanie z kraju składników majątkowych, może też uderzyć w atrakcyjność inwestycyjną Polski. Jego zdaniem, brak tego podatku wyróżniał Polskę w oczach inwestorów zagranicznych i „stymulował wzrost gospodarczy, np. poprzez wzrost liczby miejsc pracy”. Ekspert BAS jest też krytyczny wobec innych planowanych regulacji. Projekt zakłada m.in., że firmy będą musiały przedstawiać fiskusowi swoje schematy podatkowe wdrażane po 25 czerwca 2018 r., mimo że ustawowy obowiązek ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

„Wprowadzenie tego obowiązku z mocą wsteczną będzie naruszeniem wyrażonej w art. 2 konstytucji zasady zaufania do państwa prawa. W praworządnym państwie obywatel powinien być w stanie przewidzieć prawne rezultaty działań i zachowań, a także móc się do nich rozsądnie przygotować” — głosi opinia profesora.

Więcej złego, mniej dobrego

Henryk Dzwonkowski ostrzega również, że „instytucja interpretacji podatkowych i wynikająca z nich ochrona stają się iluzoryczne”. Tak ocenia zmiany, które ułatwią fiskusowi odmawianie firmom wydania indywidualnychinterpretacji podatkowych. „Złożenie wniosku przestaje się odnosić do sytuacji wnioskodawcy, bowiem ma być rozpatrywane globalnie i uzależnione od treści wniosków złożonych przez inne podmioty” — napisał ekspert Biura Analiz Sejmowych.

Groźne dla firm zmiany szykowane są też w zakresie klauzuli do walki z unikaniem opodatkowania. „Proponowana treść może spowodować dążenie organów do wykazania, że wystąpienie jakiejkolwiek korzyści podatkowej uznaje się za jedną z głównych przyczyn działania podatnika”. W rezultacie firmy mogą zostać zmuszonedo oddania nawet niewielkiej korzyści podatkowej (obecnie dopiero powyżej 100 tys. zł w skali roku), powiększonej o 40-procentową sankcję.

Profesor wytyka również politykom zbyt duży pośpiech we wdrażaniu tak daleko idących zmian podatkowych. „Niedostateczna ilość czasu na zapoznanie się podatników z nowymi regulacjami i wynikającymi z nich obowiązkami może spowodować utrudnienia w prowadzeniu działalności gospodarczej” — przestrzegł prawnik Sejmu.

2,2 mln Na tylu podatników (obywateli i firm) mają oddziaływać regulacje w rządowym pakiecie zmian w PIT, CIT oraz ordynacji podatkowej…

17 mld zł …a taki wzrost dochodów budżetu państwa w ciągu 10 lat mają zapewnić.

Źródło: https://www.pb.pl/sejmowi-prawnicy-krytykuja-ministerstwo-finansow-943090

czytaj dalej

Ważne Zmiany w zakresie samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności 15-10-2018

Szanowni Państwo!

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z informacjami zawartymi w październikowym wydaniu e-doradcy podatkowego.

Szanowni Państwo!

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z informacjami zawartymi w październikowym wydaniu e-doradcy podatkowego.

Zachęcamy do zwrócenia szczególnej uwagi na planowane zmiany w zakresie samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności polegające m.in. na:

- podwyższeniu do 150 tys. zł kwoty limitu wartości samochodu osobowego, do którego możliwe jest pełne odliczenie odpisów amortyzacyjnych,

- określeniu zasad rozliczania kosztów używania samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej i do innych celów (niezwiązanych z tą działalnością),

- ujednoliceniu zasad podatkowego rozliczania przez podatników wykorzystywania samochodów osobowych w prowadzonej działalności.

Warto również zwrócić uwagę na zmiany w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - wprowadzenie nowej obniżonej stawki CIT w wysokości 9% dla podatników, których przychody nie przekroczą w danym roku podatkowym 1,2 mln euro. Rozwiązanie to ma dotyczyć podatników rozpoczynających działalność gospodarczą i już ją prowadzących.

czytaj dalej

Ważne 7,5 mld zł chce w 2019 r. uzyskać resort finansów z uszczelniania systemu. Choć to mniej, niż zakładano w tym roku, kwota nadal robi wrażenie. 13-09-2018

7,5 mld zł chce w 2019 r. uzyskać resort finansów z uszczelniania systemu. Choć to mniej, niż zakładano w tym roku, kwota nadal robi wrażenie.

7,5 mld zł chce w 2019 r. uzyskać resort finansów z uszczelniania systemu. Choć to mniej, niż zakładano w tym roku, kwota nadal robi wrażenie.

Większość efektów uszczelnienia fiskus chce uzyskać w podatku VAT, bo główne źródła, na jakie wskazuje, to rozbudowa analityki jednolitego pliku kontrolnego, działanie przez całe 12 miesięcy mechanizmu podzielonej płatności i pełna funkcjonalność systemu STIR. Ten ostatni ma przeciwdziałać wykorzystaniu systemu finansowego do przestępstw skarbowych: na bieżąco wyłapywać podejrzane transakcje i je blokować.

Poprzeczka jest zawieszona wysoko: 7,5 mld zł to mniej niż zakładane na ten rok 10,6 mld zł, ale nadal dużo. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że z wymienionych narzędzi fiskus korzysta już w tym roku. A mimo to prawdopodobnie nie uda mu się uzyskać zaplanowanej kwoty. Tak uważają ekonomiści BZ WBKNa razie trudno dokładnie ocenić, jaki będzie końcowy efekt, ale raczej będzie to mniejsza kwota, biorąc pod uwagę, że całkowity wzrost wpływów z VAT wyniesie w tym roku niewiele ponad 10 mld zł, a przecież mamy szczyt cyklu koniunkturalnego – napisali ekonomiści banku w raporcie poświęconym projektowi budżetu na 2019 r.

To nie oznacza, że plan wyciągnięcia 7,5 mld zł dzięki lepszemu ściąganiu podatków jest skazany na porażkę. Przeciwnie, bo dla MF to kluczowe założenie dla prognozy wzrostu całości wpływów z VAT. Jak zwraca uwagę BZ WBK, ściągalność załatwia ponad połowę tego wzrostu. W sumie dochody z podatku od towarów i usług mają zwiększyć się o ok. 12,3 mld zł, czyli o 7,3 proc. w porównaniu z tegorocznymi. Dynamika ma być więc wyższa niż w 2018 r., choć to właśnie teraz w gospodarce mamy szczyt koniunktury, z którego budżet zbiera niemałe owoce. W przyszłym roku pod tym względem ma być już gorzej, prognoza "wisi" więc na planach większej ściągalności, które eksperci BZ WBK nazywają ambitnymi.

Michał Borowski, ekspert podatkowy Business Centre Club, uważa, że Krajowa Administracja Skarbowa zrobi wszystko, żeby plan wykonać kosztem podatników. –Być może takie będą wytyczne dla aparatu skarbowego, który ma narzędzia, żeby ściągnąć te pieniądze. Można mieć obawy, że kontrole będą robione pod zrealizowanie planu, ze z góry założoną tezą. To mało optymistyczna wizja – mówi. Jego zdaniem skarbówka jest już "uzbrojona po zęby", dysponując arsenałem, jaki daje STIR (np. możliwością blokady rachunku bankowego na 72 godziny) czy klauzula obejścia prawa umożliwiająca zakwestionowanie każdej transakcji, jeśli była ona przeprowadzona po to, by zmniejszyć podatek. Do tego ma coraz pełniejszy obraz dzięki danym z JPK. – Narzędzi jest wiele i podatnicy dopiero zobaczą, jak może wyglądać ich stosowanie. Pokazanie możliwości tych przepisów jest jeszcze przed nami – mówi Borowski.

Resort ma też co najmniej jednego nowego asa w rękawie: to uruchomienie systemu kas fiskalnych online. Zamierza go wdrażać od początku przyszłego roku, choć stopniowo. Początkowo ma on obejmować wybrane branże, jak warsztaty samochodowe i wulkanizacyjne czy stacje paliw. System ma działać w ten sposób, że każda kasa podłączona do niego będzie wysyłała dane o sprzedaży do jednej bazy: Centralnego Repozytorium Kas. Dzięki temu służby skarbowe dostaną potężne narzędzie do analizowania sprzedaży detalicznej, która do tej pory pozostaje nieco poza zasięgiem fiskusa. Ministerstwo Finansów od dawna przymierza się do uszczelnienia tej części obrotu, bo zakłada, że to właśnie tu szara strefa jest szczególnie duża.

– To może być przełom na miarę uruchomienia jednolitego pliku kontrolnego. I widzę tu poważne źródło zwiększonych dochodów nie tylko z VAT, ale też z podatków dochodowych. Oczywiście przy założeniu, że system obejmie z czasem wszystkie branże i będzie działał bez błędów – jest zdania Radosław Piekarz, doradca podatkowy z kancelarii A&RT.

Ministerstwo zdaje sobie jednak sprawę, że nie da się w nieskończoność poprawiaćściągalności podatków. I dlatego w prognozach na lata 2020–2021 jest dużo bardziej ostrożne w szacowaniu efektów. Za dwa lata z poprawy ściągalności ma być ok. 4,3 mld zł, rok później – miliard. Choć MF nie ustaje w szukaniu nowych źródeł. Na przykład wpływy z podatków dochodowych mają zwiększyć się dzięki wprowadzeniu obowiązku raportowania schematów podatkowych. Resort chce to zrobić już w przyszłym roku, a rozwiązanie ma polegać na nałożeniu na doradców podatkowych, notariuszy czy samych podatników obowiązku zgłaszania do służb skarbowych schematów potencjalnie agresywnej optymalizacji. Dzięki tak wywartej presji fiskus chce ograniczyć stosowanie optymalizacji podatkowej. Inny pomysł to exit tax, czyli opodatkowanie niezrealizowanych w kraju zysków. Ma to zablokować przenoszenie działalności poza granice Polski w celu uniknięcia opodatkowania.


Źródło: http://gospodarka.dziennik.pl/finanse/artykuly/580602,danina-rzad-budzet-finanse-pieniadze-uszczelnianie-systemu.html

czytaj dalej

Ważne Podatek od zysków hipotetycznych 11-09-2018

1 stycznia 2019 r. ma wejść w życie nowy podatek od zysków hipotetycznych. Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli przenieść swoje aktywa, siedzibę lub stały zakład za granicę i tam zrealizować zyski kapitałowe, zapłacą z tego tytułu podatek. Osoby chcące zdążyć ze zmianą rezydencji podatkowej i uniknąć tego obciążenia muszą pamiętać, że pozostało im już niewiele czasu.

1 stycznia 2019 r. ma wejść w życie nowy podatek od zysków hipotetycznych. Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli przenieść swoje aktywa, siedzibę lub stały zakład za granicę i tam zrealizować zyski kapitałowe, zapłacą z tego tytułu podatek. Osoby chcące zdążyć ze zmianą rezydencji podatkowej i uniknąć tego obciążenia muszą pamiętać, że pozostało im już niewiele czasu.


Wdrożenie dyrektywy Rady UE 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiającej przepisy, których celem jest przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, mające wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego w zakresie opodatkowania niezrealizowanych zysków kapitałowych w przypadku przeniesienia aktywów, rezydencji podatkowej lub stałego zakładu (Dz.U. UE L 193/1), zwanej dyrektywą ATAD z 22 grudnia 2017 r., znalazło się w zestawieniu najważniejszych do zrealizowania zadań Ministra Rozwoju i Finansów na 2018 r.

Ministerstwo chce w ten sposób zatrzymać kapitał w kraju, tzn. sprawić, aby jego wyprowadzanie i lokowanie pod inną jurysdykcją, a nawet całkowita zmiana rezydencji podatkowej, przestały być opłacalne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy ATAD opodatkowaniu będą podlegać wartości rynkowe aktywów przenoszonych przez przedsiębiorców:
– ze swojej siedziby głównej do stałego zakładu w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim;
– ze swojego stałego zakładu w państwie członkowskim do swojej siedziby głównej lub innego stałego zakładu w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim;
– przenoszących swoją rezydencję podatkową do innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego, z wyłączeniem aktywów, które pozostają faktycznie powiązane ze stałym zakładem w pierwszym państwie członkowskim;
– przenoszących działalność gospodarczą prowadzoną przez swój stały zakład z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego.

Podatek, którego nie było

Przedsiębiorca będzie mógł uzyskać minimum 5-letnie odroczenie płatności podatku od niezrealizowanych zysków kapitałowych na raty, jeśli miejscem docelowym przeniesienia jego aktywów będzie państwo, sygnatariusz Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (art. 5 ust. 2). Dla przedsiębiorców jest to jednak niewielkie pocieszenie, gdyż w praktyce znów zostaną obarczeni kolejnym ciężarem podatkowym tylko dlatego, że przeniosą np. siedzibę zarządu do innego kraju. A to ani dziś, ani nigdy wcześniej nie wiązało się dla nich z takim obciążeniem.

Naruszenie swobody przedsiębiorczości

Podatek od zysków hipotetycznych stał się narzędziem do szybkiego nabijania budżetów poszczególnych państw kosztem swoich podatników. Dokonują one bowiem poboru podatku od niezrealizowanych zysków kapitałowych już w chwili przeniesienia przez przedsiębiorstwo aktywów za granicę. Nie bierze się przy tym pod uwagę tego kiedy oraz czy w ogóle przedsiębiorcy zrealizują zyski od przeniesionych aktywów i że natychmiastowe obciążenie obowiązkiem podatkowym może negatywnie wpłynąć na kondycję finansową przedsiębiorstwa.

Jak zmienić rezydencję podatkową?

Od 1 stycznia 2019 r. przedsiębiorcy będą musieli pogodzić się z faktem, iż ewentualna chęć zmiany miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub nawet tylko samej jej siedziby będzie wiązała się z ciężarem w postaci podatku od zysków hipotetycznych. Tym, którzy nie chcą się na to godzić pozostało więc niewiele czasu. Zmiana rezydencji podatkowej jest bowiem procesem złożonym.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 nr 80 poz. 350 z późn. zm.) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlega podatnik przebywający na terytorium RP przez okres co najmniej 183 dni w roku podatkowym lub posiada tam centrum interesów osobistych lub gospodarczych. Zmiany rezydencji podatkowej można więc dokonać, przebywając w Polsce krócej niż 183 dni i przenosząc poza jej granice centrum wskazanych interesów. W odniesieniu do osób prawnych, spółek kapitałowych w organizacji, niektórych jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej i innych, wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, do zmiany rezydencji konieczne będzie również przeniesienie pod reżim innej jurysdykcji podatkowej jej siedziby lub zarządu (art. 3 ust. 1 w zw. z art. 1 i art. 1a ust. 1, Dz.U. 1992 nr 21 poz. 86 z późn. zm.).

Jeżeli całkowite przeniesienie interesów osobistych i gospodarczych przed datą 1 stycznia 2019 r. mogłoby okazać się trudne do przeprowadzenia, to szybszym rozwiązaniem będzie pozyskanie dodatkowej rezydencji podatkowej. W przypadku ewentualnego konfliktu jurysdykcyjnego na podatniku spoczywać będzie obowiązek udowodnienia związania z daną rezydencją. W myśl art. 4 Modelowej konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, w przypadku posiadania miejsca zamieszkania w obu państwach decydujące znaczenie dla określenia rezydencji podatkowej mają „ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych)”. Z kolei zgodnie z komentarzem OECD do tego artykułu, o tych powiązaniach decydują m.in. miejsce prowadzonej działalności gospodarczej i miejsce, z którego dana osoba zarządza swoim majątkiem.

Niezwykle silnym orężem w udowadnianiu określonej rezydencji jest certyfikat rezydencji podatkowej. Pozyskanie jej przed organem podatkowym jednego kraju służy jako niezbity argument w postępowaniu o ustalenie rezydencji podatkowej przed organem innego kraju. „Certyfikatu rezydencji nie może zastąpić inny dowód. Jak wskazuje liczne orzecznictwo, certyfikat stanowi środek dowodowy (wyłączny) posiadania rezydencji podatkowej w określonym kraju” (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29.05.2017 r., 0114-KDIP3-3.4011.115.2017.1.JM).

 Źródło: http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/1248184,exit-tax-podatek-od-zyskow-hipotetycznych-jak-zmienic-rezydencje.html

czytaj dalej

Biuletyn e-doradcy

Aktualności

WażneUwaga na fałszywe strony do składania e-PIT-ów

Uwaga na fałszywe strony do składania e-PIT-ówMinisterstwo Finansów przypomina, że jedynym sposobem składania elektronicznych formularzy PIT za 2018 r. udostępnianym przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową jest usługa Twój e-PIT lub e-Deklara...

więcej

WażneRolniku pamiętaj – kupując podróbki tracisz wiele razy

Krajowa Administracja Skarbowa przestrzega: Rolniku pamiętaj – kupując podróbki tracisz wiele razy...

więcej

WażneUwaga na ogłoszenia „sprzedam koszty VAT - sprzedam faktury”

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pojawiło się kolejne ostrzeżenie: Uwaga na ogłoszenia „sprzedam koszty VAT - sprzedam faktury”...

więcej

Archiwum aktualności

Kontakt

Kancelaria Podatkowa Elżbieta Konopka


NIP: 747–000-44-99

REGON: 530600416


Opole

ul. Ozimska 15a/3

45-057 Opole

77 456 54 93


Brzeg

ul. Dzierżonia 16

49-300 Brzeg

77 416 95 59

OK

Ta strona korzysta z plików tekstowych cookies. Jeżeli nie chcesz aby na twoim urządzeniu były przechowywane pliki cookies - możesz wyłaczyć ich obsługę w swojej przeglądarce.

Wyłączenie obsługi cookies może uniemożliwić korzystanie z niektórych funkcjonalności strony.

Brak włączenia blokowania plików cookies w twojej przeglądarce oznacza, iż wyrażasz zgodę na ich przechowywanie w twoim urządzeniu końcowym.