E-księgowość

Login:

Hasło:

Zaloguj

Archiwum aktualności

Ważne PIT: przy najmie 54 mieszkań nie można płacić ryczałtu 26-10-2018

Właściciel trzech kamienic nie może płacić ryczałtu. Fiskus nie dał się nabrać, że to najem prywatny.

Najem na dużą skalę to działalność gospodarcza, której nie można rozliczyć na preferencyjnych zasadach – wynika z najnowszej interpretacji. Przepisy podatkowe nie określają jednak ani liczby mieszkań, ani kwoty przychodów, po przekroczeniu której najem traci charakter prywatny i staje się biznesem. Dlatego właścicielka trzech kamienic zapytała skarbówkę, czy może płacić podatek według stawek 8,5 i 12,5 proc. Otrzymała odpowiedź, że rozmiar najmu świadczy o tym, że jest to działalność gospodarcza. Nie ma więc prawa do ryczałtu.

Właściciel trzech kamienic nie może płacić ryczałtu. Fiskus nie dał się nabrać, że to najem prywatny.

Najem na dużą skalę to działalność gospodarcza, której nie można rozliczyć na preferencyjnych zasadach – wynika z najnowszej interpretacji. Przepisy podatkowe nie określają jednak ani liczby mieszkań, ani kwoty przychodów, po przekroczeniu której najem traci charakter prywatny i staje się biznesem. Dlatego właścicielka trzech kamienic zapytała skarbówkę, czy może płacić podatek według stawek 8,5 i 12,5 proc. Otrzymała odpowiedź, że rozmiar najmu świadczy o tym, że jest to działalność gospodarcza. Nie ma więc prawa do ryczałtu.
Sprawa dotyczyła podatniczki, która kilka lat temu kupiła trzy kamienice z 54 mieszkaniami i czterema lokalami użytkowymi. Kobieta podpisała nowe umowy z lokatorami, którzy mieszkali tam często od kilkudziesięciu lat, głównie na podstawie przydziałów socjalnych z miasta. Od początku rozliczała się według skali, czyli stawek 18 i 32 proc. Nie płaciła jednak podatku, ponieważ ponosiła wyłącznie straty. Wynikały one głównie z wysokich wydatków na remont, przewyższających przychody. Dopiero w 2017 r. wyszła na prostą i uzyskała 18 tys. zł dochodu. Teraz nie ma już jednak kosztów do odliczenia, dlatego chciałaby przejść na ryczałt, który płaci się od przychodu (bez odliczania kosztów). Szacuje, że w 2018 r. osiągnie 290 tys. zł przychodu.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przypomniał, że zyski z najmu można zakwalifikować do dwóch źródeł przychodu: najmu prywatnego (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT) albo działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT). Tylko osoby prowadzące najem prywatny (poza działalnością) mogą wybrać rozliczenie ryczałtem. Z kolei w myśl art. 5a pkt 6 ustawy o PIT działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły.

Według dyrektora KIS wnioskodawczyni nie może zaliczyć przychodów z 54 mieszkań i czterech lokali do źródła, jakim jest najem prywatny. Czynności związane z wynajmem podejmowane będą w sposób ciągły, czyli w stały, nie okazjonalny – czytamy w interpretacji.

To oznacza, że kobieta powinna się rozliczyć na zasadach właściwych dla działalności gospodarczej i płacić podatek według skali.

Numer interpretacji: 0113-KDIPT2-1.4011. 438.2018.2.RK

Źródło: https://www.rp.pl/Podatek-dochodowy/310199978-PIT-przy-najmie-54-mieszkan-nie-mozna-placic-ryczaltu.html

czytaj dalej

Ważne Najem krótkoterminowy części domu - czy trzeba zakładać firmę 25-10-2018

Osoba, która wynajmuje część domu na krótkie okresy, nie musi zakładać firmy.

Czy najem krótkoterminowy jest działalnością gospodarczą? Fiskus różnie do tego podchodzi. Ostatnia interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest jednak korzystna dla wynajmujących.

Osoba, która wynajmuje część domu na krótkie okresy, nie musi zakładać firmy.

Czy najem krótkoterminowy jest działalnością gospodarczą? Fiskus różnie do tego podchodzi. Ostatnia interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest jednak korzystna dla wynajmujących.

Wystąpił o nią właściciel domu jednorodzinnego. Wraz z synem mieszka na piętrze, natomiast parter wynajmuje. Robi to za pośrednictwem portalu internetowego, który zawiera umowy z najemcami.

Właściciel podkreśla, że najem jest krótkotrwały, zazwyczaj umowy dotyczą jednej, dwóch nocy. Nieruchomość nie jest wynajmowana na stałe, wszystko zależy od potrzeb klientów. Przychody z tego tytułu nie są głównym źródłem utrzymania właściciela.

Czy to, co robi, jest działalnością gospodarczą? Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o PIT to zorganizowane i ciągłe czynności podejmowane w celach zarobkowych.

Te kryteria decydują o kwalifikacji najmu. Zdaniem fiskusa z okoliczności opisanej sprawy wynika, że wykonywane przez właściciela czynności nie są działalnością gospodarczą. Oznacza to, że ma on do wyboru dwie formy rozliczenia: prosty ryczałt płacony od przychodu albo podatek według skali liczony od dochodu (interpretacja nr  0115-KDIT3.4011.366.2018.1.AK).

Skarbówka nie zawsze jednak zgadzała się na ryczałtowe rozliczenie osób, które wynajmują lokale na krótki okres.

Pokazuje to przykładowo sprawa właściciela mieszkania, które przez wakacje jest udostępniane turystom. Wcześniej było wynajęte na dłuższy czas, tak też miało być po wakacjach.

Zdaniem fiskusa właściciel musi się rozliczać jak przedsiębiorca (czyli bez prawa do ryczałtu). Wynajem na krótkie pobyty (taki jak w wakacje) jest bowiem działalnością gospodarczą (interpretacja nr 0461-ITPB1. 4511.897.2016.1.AK).

Warto też wspomnieć o wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, w którym podkreślono, że jeśli właściciel wynajmowanego na krótkie okresy mieszkania nie zapewnia gościom dodatkowych świadczeń takich jak w hotelach, nie można uznać najmu za działalność gospodarczą (sygn. I SA/Kr 151/17).

Źródło: https://www.rp.pl/Nieruchomosci/310199985-Najem-krotkoterminowy-czesci-domu---czy-trzeba-zakladac-firme.html

czytaj dalej

Ważne Sejmowi prawnicy krytykują Ministerstwo Finansów 25-10-2018

Biuro Analiz Sejmowych wylało kubeł zimnej wody na rządowy pakiet zmian w ustawach podatkowych. Posłów to nie wzrusza.

Uderzenie w inwestycyjną atrakcyjność Polski, formułowanie nakazu płacenia możliwie najwyższych podatków, likwidacja ochronnej roli indywidualnych interpretacji podatkowych, łamanie konstytucyjnej zasady zakazu działania prawa wstecz, zbytni pośpiech we wdrażaniuskomplikowanych zmian — to tylko niektóre zarzuty prof. Henryka Dzwonkowskiego z Biura Analiz Sejmowych (BAS), pod adresem rządowych projektów zmian w ustawach o podatkach dochodowych (CIT, PIT) oraz ordynacji podatkowej.

Biuro Analiz Sejmowych wylało kubeł zimnej wody na rządowy pakiet zmian w ustawach podatkowych. Posłów to nie wzrusza.

Uderzenie w inwestycyjną atrakcyjność Polski, formułowanie nakazu płacenia możliwie najwyższych podatków, likwidacja ochronnej roli indywidualnych interpretacji podatkowych, łamanie konstytucyjnej zasady zakazu działania prawa wstecz, zbytni pośpiech we wdrażaniuskomplikowanych zmian — to tylko niektóre zarzuty prof. Henryka Dzwonkowskiego z Biura Analiz Sejmowych (BAS), pod adresem rządowych projektów zmian w ustawach o podatkach dochodowych (CIT, PIT) oraz ordynacji podatkowej.

Podczas posiedzenia sejmowej komisji finansów, mimo apeli ekspertów o opamiętanie, posłowie przepchnęli pakiet dalej praktycznie bez zmian.


Nic do poprawiania

Przed posiedzeniem komisji finansów posłowie otrzymali krytyczną opinię prof. Henryka Dzwonkowskiego. Krytyczne opinie prawników Sejmu i Senatu wobec projektów ustaw, które wyszły z rządu, nie zrobiły jednak na głosujących wrażenia.

— Owszem, dyskusja o tych kilku projektach była wielogodzinna,ale praktycznie nic z niej nie wynikło. Nie pojawiły się żadne istotne poprawki. Przegłosowano jedynie drobne zmiany, nieingerujące w merytorykę projektów — mówi Paweł Mazurkiewicz, ekspert podatkowy Konfederacji Lewiatan.

Ani przedstawiciele PiS, ani opozycji nie zgłosili żadnych ważnych poprawek broniących podatników. A mieli pole do popisu. Henryk Dzwonkowski podkreślił, że pakiet służy głównie dalszemu uszczelnianiu systemu podatkowego, „znaczna część zaproponowanych regulacji budzi jednak bardzo istotne zastrzeżenia”. W pisemnej opinii ostrzegł, że exit tax (czyli podatek od wyprowadzki z Polski), choć może ograniczyć nieopodatkowane wyprowadzanie z kraju składników majątkowych, może też uderzyć w atrakcyjność inwestycyjną Polski. Jego zdaniem, brak tego podatku wyróżniał Polskę w oczach inwestorów zagranicznych i „stymulował wzrost gospodarczy, np. poprzez wzrost liczby miejsc pracy”. Ekspert BAS jest też krytyczny wobec innych planowanych regulacji. Projekt zakłada m.in., że firmy będą musiały przedstawiać fiskusowi swoje schematy podatkowe wdrażane po 25 czerwca 2018 r., mimo że ustawowy obowiązek ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

„Wprowadzenie tego obowiązku z mocą wsteczną będzie naruszeniem wyrażonej w art. 2 konstytucji zasady zaufania do państwa prawa. W praworządnym państwie obywatel powinien być w stanie przewidzieć prawne rezultaty działań i zachowań, a także móc się do nich rozsądnie przygotować” — głosi opinia profesora.

Więcej złego, mniej dobrego

Henryk Dzwonkowski ostrzega również, że „instytucja interpretacji podatkowych i wynikająca z nich ochrona stają się iluzoryczne”. Tak ocenia zmiany, które ułatwią fiskusowi odmawianie firmom wydania indywidualnychinterpretacji podatkowych. „Złożenie wniosku przestaje się odnosić do sytuacji wnioskodawcy, bowiem ma być rozpatrywane globalnie i uzależnione od treści wniosków złożonych przez inne podmioty” — napisał ekspert Biura Analiz Sejmowych.

Groźne dla firm zmiany szykowane są też w zakresie klauzuli do walki z unikaniem opodatkowania. „Proponowana treść może spowodować dążenie organów do wykazania, że wystąpienie jakiejkolwiek korzyści podatkowej uznaje się za jedną z głównych przyczyn działania podatnika”. W rezultacie firmy mogą zostać zmuszonedo oddania nawet niewielkiej korzyści podatkowej (obecnie dopiero powyżej 100 tys. zł w skali roku), powiększonej o 40-procentową sankcję.

Profesor wytyka również politykom zbyt duży pośpiech we wdrażaniu tak daleko idących zmian podatkowych. „Niedostateczna ilość czasu na zapoznanie się podatników z nowymi regulacjami i wynikającymi z nich obowiązkami może spowodować utrudnienia w prowadzeniu działalności gospodarczej” — przestrzegł prawnik Sejmu.

2,2 mln Na tylu podatników (obywateli i firm) mają oddziaływać regulacje w rządowym pakiecie zmian w PIT, CIT oraz ordynacji podatkowej…

17 mld zł …a taki wzrost dochodów budżetu państwa w ciągu 10 lat mają zapewnić.

Źródło: https://www.pb.pl/sejmowi-prawnicy-krytykuja-ministerstwo-finansow-943090

czytaj dalej

Ważne Zmiany w zakresie samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności 15-10-2018

Szanowni Państwo!

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z informacjami zawartymi w październikowym wydaniu e-doradcy podatkowego.

Szanowni Państwo!

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z informacjami zawartymi w październikowym wydaniu e-doradcy podatkowego.

Zachęcamy do zwrócenia szczególnej uwagi na planowane zmiany w zakresie samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności polegające m.in. na:

- podwyższeniu do 150 tys. zł kwoty limitu wartości samochodu osobowego, do którego możliwe jest pełne odliczenie odpisów amortyzacyjnych,

- określeniu zasad rozliczania kosztów używania samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej i do innych celów (niezwiązanych z tą działalnością),

- ujednoliceniu zasad podatkowego rozliczania przez podatników wykorzystywania samochodów osobowych w prowadzonej działalności.

Warto również zwrócić uwagę na zmiany w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - wprowadzenie nowej obniżonej stawki CIT w wysokości 9% dla podatników, których przychody nie przekroczą w danym roku podatkowym 1,2 mln euro. Rozwiązanie to ma dotyczyć podatników rozpoczynających działalność gospodarczą i już ją prowadzących.

czytaj dalej

Ważne 7,5 mld zł chce w 2019 r. uzyskać resort finansów z uszczelniania systemu. Choć to mniej, niż zakładano w tym roku, kwota nadal robi wrażenie. 13-09-2018

7,5 mld zł chce w 2019 r. uzyskać resort finansów z uszczelniania systemu. Choć to mniej, niż zakładano w tym roku, kwota nadal robi wrażenie.

7,5 mld zł chce w 2019 r. uzyskać resort finansów z uszczelniania systemu. Choć to mniej, niż zakładano w tym roku, kwota nadal robi wrażenie.

Większość efektów uszczelnienia fiskus chce uzyskać w podatku VAT, bo główne źródła, na jakie wskazuje, to rozbudowa analityki jednolitego pliku kontrolnego, działanie przez całe 12 miesięcy mechanizmu podzielonej płatności i pełna funkcjonalność systemu STIR. Ten ostatni ma przeciwdziałać wykorzystaniu systemu finansowego do przestępstw skarbowych: na bieżąco wyłapywać podejrzane transakcje i je blokować.

Poprzeczka jest zawieszona wysoko: 7,5 mld zł to mniej niż zakładane na ten rok 10,6 mld zł, ale nadal dużo. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że z wymienionych narzędzi fiskus korzysta już w tym roku. A mimo to prawdopodobnie nie uda mu się uzyskać zaplanowanej kwoty. Tak uważają ekonomiści BZ WBKNa razie trudno dokładnie ocenić, jaki będzie końcowy efekt, ale raczej będzie to mniejsza kwota, biorąc pod uwagę, że całkowity wzrost wpływów z VAT wyniesie w tym roku niewiele ponad 10 mld zł, a przecież mamy szczyt cyklu koniunkturalnego – napisali ekonomiści banku w raporcie poświęconym projektowi budżetu na 2019 r.

To nie oznacza, że plan wyciągnięcia 7,5 mld zł dzięki lepszemu ściąganiu podatków jest skazany na porażkę. Przeciwnie, bo dla MF to kluczowe założenie dla prognozy wzrostu całości wpływów z VAT. Jak zwraca uwagę BZ WBK, ściągalność załatwia ponad połowę tego wzrostu. W sumie dochody z podatku od towarów i usług mają zwiększyć się o ok. 12,3 mld zł, czyli o 7,3 proc. w porównaniu z tegorocznymi. Dynamika ma być więc wyższa niż w 2018 r., choć to właśnie teraz w gospodarce mamy szczyt koniunktury, z którego budżet zbiera niemałe owoce. W przyszłym roku pod tym względem ma być już gorzej, prognoza "wisi" więc na planach większej ściągalności, które eksperci BZ WBK nazywają ambitnymi.

Michał Borowski, ekspert podatkowy Business Centre Club, uważa, że Krajowa Administracja Skarbowa zrobi wszystko, żeby plan wykonać kosztem podatników. –Być może takie będą wytyczne dla aparatu skarbowego, który ma narzędzia, żeby ściągnąć te pieniądze. Można mieć obawy, że kontrole będą robione pod zrealizowanie planu, ze z góry założoną tezą. To mało optymistyczna wizja – mówi. Jego zdaniem skarbówka jest już "uzbrojona po zęby", dysponując arsenałem, jaki daje STIR (np. możliwością blokady rachunku bankowego na 72 godziny) czy klauzula obejścia prawa umożliwiająca zakwestionowanie każdej transakcji, jeśli była ona przeprowadzona po to, by zmniejszyć podatek. Do tego ma coraz pełniejszy obraz dzięki danym z JPK. – Narzędzi jest wiele i podatnicy dopiero zobaczą, jak może wyglądać ich stosowanie. Pokazanie możliwości tych przepisów jest jeszcze przed nami – mówi Borowski.

Resort ma też co najmniej jednego nowego asa w rękawie: to uruchomienie systemu kas fiskalnych online. Zamierza go wdrażać od początku przyszłego roku, choć stopniowo. Początkowo ma on obejmować wybrane branże, jak warsztaty samochodowe i wulkanizacyjne czy stacje paliw. System ma działać w ten sposób, że każda kasa podłączona do niego będzie wysyłała dane o sprzedaży do jednej bazy: Centralnego Repozytorium Kas. Dzięki temu służby skarbowe dostaną potężne narzędzie do analizowania sprzedaży detalicznej, która do tej pory pozostaje nieco poza zasięgiem fiskusa. Ministerstwo Finansów od dawna przymierza się do uszczelnienia tej części obrotu, bo zakłada, że to właśnie tu szara strefa jest szczególnie duża.

– To może być przełom na miarę uruchomienia jednolitego pliku kontrolnego. I widzę tu poważne źródło zwiększonych dochodów nie tylko z VAT, ale też z podatków dochodowych. Oczywiście przy założeniu, że system obejmie z czasem wszystkie branże i będzie działał bez błędów – jest zdania Radosław Piekarz, doradca podatkowy z kancelarii A&RT.

Ministerstwo zdaje sobie jednak sprawę, że nie da się w nieskończoność poprawiaćściągalności podatków. I dlatego w prognozach na lata 2020–2021 jest dużo bardziej ostrożne w szacowaniu efektów. Za dwa lata z poprawy ściągalności ma być ok. 4,3 mld zł, rok później – miliard. Choć MF nie ustaje w szukaniu nowych źródeł. Na przykład wpływy z podatków dochodowych mają zwiększyć się dzięki wprowadzeniu obowiązku raportowania schematów podatkowych. Resort chce to zrobić już w przyszłym roku, a rozwiązanie ma polegać na nałożeniu na doradców podatkowych, notariuszy czy samych podatników obowiązku zgłaszania do służb skarbowych schematów potencjalnie agresywnej optymalizacji. Dzięki tak wywartej presji fiskus chce ograniczyć stosowanie optymalizacji podatkowej. Inny pomysł to exit tax, czyli opodatkowanie niezrealizowanych w kraju zysków. Ma to zablokować przenoszenie działalności poza granice Polski w celu uniknięcia opodatkowania.


Źródło: http://gospodarka.dziennik.pl/finanse/artykuly/580602,danina-rzad-budzet-finanse-pieniadze-uszczelnianie-systemu.html

czytaj dalej

Biuletyn e-doradcy

Aktualności

WażneOstrzeżenie przed oszustami

Na stronie internetowej http://www.opolskie.kas.gov.pl/ pojawił się następujący komunikat:...

więcej

WażneTytuł przelewu ma ogromne znaczenie przy zapłacie pierwszej zaliczki na podatek dochodowy!

KOMUNIKAT!!!!Informujemy, że wraz ze zmianą przepisów od 1 stycznia 2019 roku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, bardzo ważne stało się to, aby wpłacając pierwszą zaliczkę do 20-stego lutego lub za miesiąc kiedy wystąpiła pierwsza zaliczka, nie pomylić się...

więcej

Ważne31 stycznia - ważny termin na poinformowanie pracowników o nietworzeniu ZFŚS i niewypłacaniu świadczenia urlopowego !

Szanowni Państwo,przypominamy iż 31 stycznia mija termin na poinformowanie pracowników o nietworzeniu ZFŚS i niewypłacaniu świadczenia urlopowegoPracodawcy zatrudniający mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nieobjęci układem zbiorowym pracy oraz niezobowią...

więcej

Archiwum aktualności

Kontakt

Kancelaria Podatkowa Elżbieta Konopka


NIP: 747–000-44-99

REGON: 530600416


Opole

ul. Ozimska 15a/3

45-057 Opole

77 456 54 93


Brzeg

ul. Dzierżonia 16

49-300 Brzeg

77 416 95 59

OK

Ta strona korzysta z plików tekstowych cookies. Jeżeli nie chcesz aby na twoim urządzeniu były przechowywane pliki cookies - możesz wyłaczyć ich obsługę w swojej przeglądarce.

Wyłączenie obsługi cookies może uniemożliwić korzystanie z niektórych funkcjonalności strony.

Brak włączenia blokowania plików cookies w twojej przeglądarce oznacza, iż wyrażasz zgodę na ich przechowywanie w twoim urządzeniu końcowym.